<< Klik for at se indhold >> Opret og udskriv regning |
Opret ny regning
Der kan oprettes en regning i forbindelse med en behandling, som netop er udført på patienten. Det gøres ved at klikke på ikonet i Journal-modulet.
Der kan også oprettes en regning fra Patient-modulet. Det gøres ved at klikke på knappen <Regning> under 'Opret' på fanebladet 'Regninger'.
Uanset hvilken metode der anvendes, åbner en ny regning, hvor der automatisk er påført de ydelser, som er udført på patienten, og endnu ikke er udskrevet en regning på.
Hvis der ligger en eller flere gemte (påbegyndte) regninger på patienten, vises et vindue, hvor der skal tages stilling til, om der skal fortsættes på en eksisterende regning eller oprettes en ny. Det er i vinduet muligt at slette en gemt regning.
Hvis der skal tilføjes flere ydelser på regningen, gøres dette således:
1.I feltet 'Ydelse', skriv ydelsesnummeret eller forkortelsen for en ydelse, eller placer markøren i feltet og tryk på tasten <Tab> (tastaturtasten til venstre for <Q>) for at vælge fra en oversigt over egne ydelser.
2.Angiv antal af ydelsen, evt. ekstra tekst og evt. beløb.
3.Hvis ydelsen er udført af en anden behandler end standardbehandleren, anfør det korrekte behandlernummer i feltet 'Behl'.
4.Klik på <Tilføj>. Ydelsen er nu sat på regningen og fremgår heraf.
For at rette en ydelse eller slette en ydelse fra regningen, højreklik på ydelsen og vælg hhv. Ret eller Slet - eller brug knapperne <Ret> og <Slet> nedenfor ydelsen.
Nederst i vinduet kan der angives en note og procentvis kommunebetaling på regningen. Læs evt. mere i afsnittet Kommuneregning.
Der kan udskrives "danmark"-overslag, når ydelser påføres en regning. Klik på knappen <danmark> for at vælge, hvilken "danmark"-gruppe overslaget skal dannes ud fra. Som standard vælges den gruppe, som patienten er tilknyttet.
Regningen er nu færdig og kan udskrives. Læs videre nedenfor. Hvis regningen i stedet ønskes gemt til senere udskrivning, klik da på <Gem>.
Udskriv regning
Når regningen er færdig, klik på <Udskriv>.
•Hvis patienten har foretaget en forudbetaling, vil systemet spørge, om denne skal benyttes.
•Hvis der er en ydelse på regningen, som skaber tilkald, vil et tilkalde-vindue fremkomme med en ny tid. Det kan angives, hvor mange måneder EG Dental skal søge frem i tiden, når en tilkaldetid skabes ved regningsudskrivning. Dette tilpasses under Indstillinger > Brugere > Aftalebogen og indstillingen 'Max antal måneder ved 'Find tid tilkald''. Øvrig opsætning for oprettelse af tilkald ved regningsudskrivning foretages under Indstillinger > Firma > Regning/Tilkald.
•Hvis der er en ydelse på regningen, som skal afregnes med kommunen eller regionen, vil der åbne et vindue til verificering af oplysninger til oprettelse af en e-Faktura. Læs mere i afsnittet Regninger til region/kommune.
•Hvis der er en sygesikringsydelse på regningen, og der ikke er angivet en patientkategori på patientens stamkort, vil der åbne et vindue til valg af patientkategori. Den valgte kategori gemmes ved regningsudskrift, og der kan således godt være forskellige kategorier på forskellige regninger for den samme patient. Læs mere om patientkategorierne i afsnittet Information.
Angiv herefter betalingsprocessen i vinduet 'Betaling':
•Skal regningen rateopdeles, sæt flueben i feltet 'Rate' og angiv antal rater, som regningen skal opdeles i. Regningen vil blive udskrevet i rater med et ratebrev til underskrift af patienten.
•De forskellige beløb indsættes automatisk og kan ikke redigeres. 'Forfaldsdato' kan rettes ved behov.
•Hvis der ikke er angivet "danmark"-oplysninger på patienten, kan dette tilføjes inden regningen udskrives. Sæt flueben i feltet 'Afregn' og vælg "danmark"-gruppe. Bemærk, at regningen ikke bliver sendt, før den er fuldt betalt.