Information

<< Klik for at se indhold >>

Information

Læs mere om de blokke, der vises i fanebladet Information herunder.

 

Stamkort


Stamkortet rummer:

de grundlæggende oplysninger om patienten, herunder navn, CPR-nummer, journalnummer, alder, køn, titel, bopæl og kontaktoplysninger

oplysninger om tilhørsforhold i klinikken, sygesikringsgruppe, "danmark" medlemskab og lignende

Patientens stamdata opdateres automatisk vha. CPR-opslag, hvis dette er slået til for patienten.

 

Patientkategori

Der vises et knappenåls-ikon ud for patientens navn i stamkortet. Farven på knappenålen indikerer hvilken patientkategori, patienten er tildelt:

Patientkategori ikon grøn Grøn = Sund patient, undersøgelse hver 12. til 24. måned

Patientkategori ikon gul Gul = Kontrol for bedre mundhygiejne

Patientkategori ikon rød Rød = Aktiv sygdom, kontrol hver 2. uge til 6. måned

Patientkategori ikon grå Grå = Ingen kategori valgt

Patientkategorien ændres ved at klikke på ikonet Ikon redigeringspen og derefter klikke på knappenåls-ikonet nederst i patientstamdata-vinduet.

 

Redigering af oplysninger i stamkortet

Oplysninger redigeres ved at klikke på ikonet Ikon redigeringspen.

Hvis der skal vises forventet refusion på patientens regninger, skal informationerne i blokken 'danmark' udfyldes. Der skal sættes flueben i feltet 'Elektronisk afregning'.

Hvis der ikke skal slås op i CPR-registret, kan dette slås fra ved at sætte flueben i feltet 'Undlad CPR-opslag'.

Journalen kan deaktiveres (såfremt der ikke er en skyldig saldo) og patienten kan markeres MORS.

 

Billede af patienten

Der kan indsættes et billede af patienten på stamkortet. Det kan gøres ved at dobbeltklikke på det eksisterende billede, og tage et billede med et kamera, som er tilknyttet computeren. Det kan også gøres fra Mediecentret eller Dokumentmodulet ved at højreklikke på en allerede eksisterende fil og vælge Anvend som patientbillede.

 

stamkort

 

Aftaler


Blokken 'Aftaler' viser en oversigt over patientens tidligere- og fremtidige aftaler. Højreklik på en aftale, for at få aftalen vist i Aftalebogen.

 

Aftalerne kan have forskellig farve-markering:

blå markering = fremtidig aftale

grøn markering = aftale dags dato

grå markering = tidligere aftale

orange markering = mødestatus angivet til "Afbud" eller "Afbud (Patient ringer selv)"

rød markering = mødestatus angivet til "Udeblevet"

mørkeblå markering = mødestatus angivet til "Klinikkens afbud"

Læs mere om mødestatusserne i afsnittet Tidslinjen. Nederst i listen vises en opsummering af, hvor ofte patienten har hhv. meldt afbud og er udeblevet.

 

Kolonnerne 'Sms' og 'Eml' viser om der er sendt sms- og/eller e-mail-reminder til patienten.

Kolonnen 'Behandlernummer' kan ændres til at vise behandlerinitialer i stedet. Dette gøres ved at højreklikke i listen og vælge Vis 'Initialer' i stedet for Behl.Nr.

 

For at sende patienten en SMS eller kalenderinvitation, eller printe et mødekort for en aftale, marker aftalen og klik på ikonet Ikon printer.

For at slette en aftale fra listen, marker aftalen og klik på ikonet Ikon skraldespand.

For at redigere en aftale, marker aftalen og klik på ikonet Ikon redigeringspen. For tidligere aftaler kan der kun redigeres kommentarer.

For at oprette en ny aftale til patienten, gå til Aftalebogen og opret aftalen her.

 

Hvis patienten står på ventelisten, vises en rød bjælke med information om dette.

venteliste tiløjet i journalen

 

Noter


'Noter' er et fritekstfelt, hvor der kan tilføjes bemærkninger om patienten. Noterne vises på flere af fanerne i patientmodulet.

Noter redigeres ved at klikke på ikonet Ikon redigeringspen. Rettelserne gemmes ved at klikke på ikonet ikon gem.

 

Tilkaldecyklus


Tilkaldecyklussen styrer, hvornår patienten næste gang modtager et tilkald, hvordan der tilkaldes og hvordan der sendes påmindelser.

Opsætning af tilkaldecyklus beskrives i afsnittet Tilkaldeopsætning for patient.

 

Mødepræferencer


Mødepræferencer er patientens foretrukne tider, som der tages udgangspunkt i, næste gang patienten automatisk tildeles en tid.

Mødepræferencerne redigeres ved at klikke på ikonet Ikon redigeringspen2. Rettelserne gemmes ved at klikke på ikonet ikon gem2.

 

+ (plus) indikerer, at patienten foretrækker den pågældende dag i det pågældende tidsrum. Tidsrummet markeres grønt.

- (minus) indikerer, at patienten ikke kan den pågældende dag i det pågældende tidsrum. Tidsrummet markeres rødt.

 

Start- og sluttidspunkt kan frit angives, så længe de to tidspunkter ikke er sammenfaldende.

Det kan angives, om mødepræferencerne er gældende for lige uger eller ulige uger eller begge.

 

Knappen <Kopier> kopierer tidspunkterne fra mandag til ugens resterende dage.

Knappen <Nulstil> nulstiller mødepræferencerne.

 

Diverse oplysninger - saldi og datoer


Længst til højre i patientmodulet vises:

oplysninger om saldi, både for patient og kommune - se mere nedenfor

seneste datoer for regning og rykker

relevante datoer for oprettelse og ændringer af journalen, herunder evt. deaktivering og mors-markering

 

'Skyldig' viser summen af de regninger, som patienten ikke har betalt.

'Forudbetalt' viser det beløb som patienten har indbetalt til brug ved fremtidige betalinger.

'Saldo' (patient) viser skyldigt beløb minus forudbetalt beløb for patienten.

'Saldo' (kommune) viser saldoen på kommuneregninger, som mangler at blive betalt.