<< Klik for at se indhold >> Information |
Læs mere om de blokke, der vises i fanebladet Information herunder.
Stamkort
Stamkortet rummer:
•de grundlæggende oplysninger om patienten, herunder navn, CPR-nummer, journalnummer, alder, køn, titel, bopæl og kontaktoplysninger
•oplysninger om tilhørsforhold i klinikken, sygesikringsgruppe, "danmark" medlemskab og lignende
Patientens stamdata opdateres automatisk vha. CPR-opslag, hvis dette er slået til for patienten.
Patientkategori
Der vises et knappenåls-ikon ud for patientens navn i stamkortet. Farven på knappenålen indikerer hvilken patientkategori, patienten er tildelt:
Grøn = Sund patient, undersøgelse hver 12. til 24. måned
Gul = Kontrol for bedre mundhygiejne
Rød = Aktiv sygdom, kontrol hver 2. uge til 6. måned
Grå = Ingen kategori valgt
Patientkategorien ændres ved at klikke på ikonet og derefter klikke på knappenåls-ikonet nederst i patientstamdata-vinduet.
Redigering af oplysninger i stamkortet
Oplysninger redigeres ved at klikke på ikonet .
•Hvis der skal vises forventet refusion på patientens regninger, skal informationerne i blokken 'danmark' udfyldes. Der skal sættes flueben i feltet 'Elektronisk afregning'.
•Hvis der ikke skal slås op i CPR-registret, kan dette slås fra ved at sætte flueben i feltet 'Undlad CPR-opslag'.
•Journalen kan deaktiveres (såfremt der ikke er en skyldig saldo) og patienten kan markeres MORS.
Billede af patienten
Der kan indsættes et billede af patienten på stamkortet. Det kan gøres ved at dobbeltklikke på det eksisterende billede, og tage et billede med et kamera, som er tilknyttet computeren. Det kan også gøres fra Mediecentret eller Dokumentmodulet ved at højreklikke på en allerede eksisterende fil og vælge Anvend som patientbillede.
Aftaler
Blokken 'Aftaler' viser en oversigt over patientens tidligere- og fremtidige aftaler. Højreklik på en aftale, for at få aftalen vist i Aftalebogen.
Aftalerne kan have forskellig farve-markering:
•blå markering = fremtidig aftale
•grøn markering = aftale dags dato
•grå markering = tidligere aftale
•orange markering = mødestatus angivet til "Afbud" eller "Afbud (Patient ringer selv)"
•rød markering = mødestatus angivet til "Udeblevet"
•mørkeblå markering = mødestatus angivet til "Klinikkens afbud"
Læs mere om mødestatusserne i afsnittet Tidslinjen. Nederst i listen vises en opsummering af, hvor ofte patienten har hhv. meldt afbud og er udeblevet.
Kolonnerne 'Sms' og 'Eml' viser om der er sendt sms- og/eller e-mail-reminder til patienten.
Kolonnen 'Behandlernummer' kan ændres til at vise behandlerinitialer i stedet. Dette gøres ved at højreklikke i listen og vælge Vis 'Initialer' i stedet for Behl.Nr.
For at sende patienten en SMS eller kalenderinvitation, eller printe et mødekort for en aftale, marker aftalen og klik på ikonet .
For at slette en aftale fra listen, marker aftalen og klik på ikonet .
For at redigere en aftale, marker aftalen og klik på ikonet . For tidligere aftaler kan der kun redigeres kommentarer.
For at oprette en ny aftale til patienten, gå til Aftalebogen og opret aftalen her.
Hvis patienten står på ventelisten, vises en rød bjælke med information om dette.
Noter
'Noter' er et fritekstfelt, hvor der kan tilføjes bemærkninger om patienten. Noterne vises på flere af fanerne i patientmodulet.
Noter redigeres ved at klikke på ikonet . Rettelserne gemmes ved at klikke på ikonet .
Tilkaldecyklus
Tilkaldecyklussen styrer, hvornår patienten næste gang modtager et tilkald, hvordan der tilkaldes og hvordan der sendes påmindelser.
Opsætning af tilkaldecyklus beskrives i afsnittet Tilkaldeopsætning for patient.
Mødepræferencer
Mødepræferencer er patientens foretrukne tider, som der tages udgangspunkt i, næste gang patienten automatisk tildeles en tid.
Mødepræferencerne redigeres ved at klikke på ikonet . Rettelserne gemmes ved at klikke på ikonet .
+ (plus) indikerer, at patienten foretrækker den pågældende dag i det pågældende tidsrum. Tidsrummet markeres grønt.
- (minus) indikerer, at patienten ikke kan den pågældende dag i det pågældende tidsrum. Tidsrummet markeres rødt.
Start- og sluttidspunkt kan frit angives, så længe de to tidspunkter ikke er sammenfaldende.
Det kan angives, om mødepræferencerne er gældende for lige uger eller ulige uger eller begge.
Knappen <Kopier> kopierer tidspunkterne fra mandag til ugens resterende dage.
Knappen <Nulstil> nulstiller mødepræferencerne.
Diverse oplysninger - saldi og datoer
Længst til højre i patientmodulet vises:
•oplysninger om saldi, både for patient og kommune - se mere nedenfor
•seneste datoer for regning og rykker
•relevante datoer for oprettelse og ændringer af journalen, herunder evt. deaktivering og mors-markering
'Skyldig' viser summen af de regninger, som patienten ikke har betalt.
'Forudbetalt' viser det beløb som patienten har indbetalt til brug ved fremtidige betalinger.
'Saldo' (patient) viser skyldigt beløb minus forudbetalt beløb for patienten.
'Saldo' (kommune) viser saldoen på kommuneregninger, som mangler at blive betalt.